Μικρές αγγελίες στην αρχαιότητα

Σήμερα οι μικρές αγγελίες είναι ένα συνηθισμένο φαινόμενο και ο καθένας μας έχει κάνει χρήση μερικών από αυτές για διάφορες δουλειές ή ασχολίες του. Πολλές φορές μάλιστα είναι τόσο αναγκαίες που έχει υπολογιστεί ότι δεν υπάρχει άνθρωπος σήμερα ο οποίος δέν γνωρίζει την ύπαρξή τους και δέν υπάρχει κανένας άνθρωπος που να μην έχει κάνει χρήση τους.

Σχεδόν όλες οι εφημερίδες σήμερα έχουν μικρές αγγελίες και αυτές που δέν έχουν θεωρούνται μάλλον αποτυχημένες. Ακόμη, κυκλοφορούν εφημερίδες που έχουν μόνον αγγελίες. Oι φωστήρες προσπαθούν να μας πείσουν ότι οι αγγελίες έχουν ανακαλυφθεί πολύ πρόσφατα και παλαιότερα ήταν άγνωστες. Η αλήθεια όμως είναι τελείως διαφορετική:

Η ανακάλυψη των ΜΙΚΡΩΝ ΑΓΓΕΛΙΩΝ έχει γίνει και αυτή από… ΕΛΛΗΝΕΣ.

Στην αρχαία Ελλάδα υπήρχαν εφημερίδες και μάλιστα πολλές από αυτές έχουν σημαντική φήμη όπως οι “Βασίλειοι Εφημερίδες” του Μεγαλέξανδρου. Κατά την διάρκεια της εκστρατείας υπήρχαν οι “ΒΑΣΙΛΕΙΟΙ ΕΦΗΜΕΡΙΔΕΣ” κομμάτια από τις οποίες σώζονται μέχρι και σήμερα, σε διπλή μορφή και έχουν συγκεντρωθεί από τον A.Schine. Στις εφημερίδες αυτές καταγράφονταν τα καθημερινά γεγονότα από την αρχή της εκστρατείας όπως και πληροφορίες για τα προηγούμενα χρόνια. Αρχιγραμματέας (αρχισυντάκτης) ήταν ο Ευμένης ο Kάρδιανος και βιβλιαφόροι (συντάκτες) ο Διόδοτος ο Eρυθραίος, ο Χάρης ο Mυτιληναίος, ο Ιερώνυμος, κλπ.

Ο Στάττις ο ολύνθιος είχε κάνει μία εκτεταμένη έρευνα για τις εφημερίδες της εκστρατείας γράφοντας ένα πεντάτομο βιβλίο με τίτλο “Περί των Αλεξάνδρου εφημερίδων βιβλία ε’ (από το Λεξικό Σούδα). Από το δημοσιογραφικό έργο του Χάρη “Περί Αλέξανδρον Ιστορίαι” έχουν διασωθεί ελάχιστα αποσπάσματα απο αυτές τις εφημερίδες της εκστρατείας. Στοιχεία από τις εφημερίδες έχουν χρησιμοποιήσει όπως φαίνεται ο Πλούταρχος, ο Αρριανός, ο Κούρτιος και άλλοι συγγραφείς που γράφουν για τον Μεγαλέξανδρο. Εκτός από τις εφημερίδες υπήρχαν και τα ΒΑΣΙΛΙΚΑ ΥΠΟΜΝΗΜΑΤΑ όπως αναφέρει ο Πλούταρχος (Πύρρος ΚΑ 12). Υπήρχαν ακόμη και τα διάφορα ΗΜΕΡΟΛΟΓΙΑ. Τα ημερολόγια αυτά ήταν τα ημερολόγια της εκστρατείας τα οποία κρατούσε ο Ευμένης και οι άλλοι δημοσιογράφοι-οικονομολόγοι. Ακόμη υπήρχαν και τα ΗΜΕΡΟΛOΓΙΑ ΠΛΟIΟΥ τα οποία κρατούσε ο Νέαρχος και οι άλλοι τριήραρχοι.

Και εφόσον υπήρχαν εφημερίδες υπήρχαν και ΜΙΚΡΕΣ ΑΓΓΕΛΙΕΣ. Οι μικρές αγγελίες που έπαιξαν και αυτές κάποιον ρόλο κατά την εποχή του Μεγαλέξανδρου στην εκστρατεία. Στις “Βασίλιοι Εφημερίδες” υπήρχαν αγγελίες του τύπου ο “ευρών αμοιφθήσεται”, “πωλείται δούλος σε φτηνή τιμή”, διατάγματα, αναφορές, νέα της εκστρατείας, κλπ.

Στην συλλογή παπύρων P.Par, Les Papyrus grecs du Mus‚e du Louvre, ed W.Brunet de Presle E.Egger και στην συλλογή U.P.Z, Urkunden der Ptolemaerzeit, ed U.Wilcken στο P.Par.10 (UPZ 121) rp.msup.1 αναφέρεται η αναζήτηση δούλων που έχουν δραπετεύσει με αμοιβή σε όποιον τους βρει ή υποδείξει το πού κρύβονται. Ο πάπυρος αυτός πρέπει να έχει γραφεί μετά τον θάνατο του Μεγαλέξανδρου …

Οπως τότε έτσι και τώρα υπάρχουν και προσκλήσεις στις μικρές αγγελίες. Διαβάζουμε στις αρχαιοελληνικές εφημερίδες “Πρόσκληση σε Γαμήλιο Δείπνο”. Στον πάπυρο P.Oxy 2147 (Οξυρρύγχειοι Πάπυροι, 17 vols, ed B.Grenfell A.Hunt) διαβάζουμε ότι ο Ευδαίμων προσκαλεί σε δείπνο στο γυμναστήριο που θα γίνει ο γάμος του υιού του, Νείλου. “καλεί σε Ευδαίμων δειπνήσαι εν τω γυμνασίω επί τη στέψει του υιού αυτού Νείλου τη α’ από ώρας η’.” Και στον πάπυρο P.Oxy 1487.1 (Οξυρρύγχειοι Πάπυροι, 17 vols, ed B.Grenfell A.Hunt) ο Θέων γυιός του Ωριγένη σας προσκαλεί στον αυριανό γάμο της αδελφής του. “καλεί σε Θέων υιός Ωριγένους εις τους γάμους της αδελφής εαυτού ήτις εστίν Τύβι θ’ από ώρας η’.” Εκτός από προσκλήσεις σε γαμήλιο δείπνο στις μικρές αγγελίες διαβάζουμε στις αρχαιοελληνικές εφημερίδες και “Πρόσκληση σε Δείπνο. Στον πάπυρο P.Oxy 1485 (Οξυρρύγχειοι Πάπυροι, 17 vols, ed B.Grenfell A.Hunt) διαβάζουμε την σχετική πρόσκληση “ερωτά σε δειπνήσαι ο εξηγητής εν τω Δημητρίω σήμερον ήτις εστίν θ’ από ώρας ζ'”

Υπήρχαν ακόμη και ΤΑ ΝΕΑ της εποχής που έγραφαν οι δημοσιογράφοι-οικονομολόγοι της εκστρατείας όπως τα παρακάτω όπου η περίπολος της τότε ΑΣΤΥΝΟΜΙΑΣ έγραφε την αναφορά της που δημοσιευόταν σαν “νέο”. Ο πάπυρος αυτός πιθανόν να γράφτηκε μετά τον θάνατο του Μεγαλέξανδρου και είναι μία αναφορά της αστυνομίας μετά την περιπολία της και βρίσκεται στην συλλογη παπύρων P.Tebt (The Tebtunis Papyri, 2 parts, ed B.Grenfell A.Hunt, J.Smyly E. Goodspeed) στο P.Tebt 730.1 όπου και διαβάζουμε την αναφορά : “τη ε’ του ενεστώτος μηνός εφοδεύων τα περί την κώμην πέδια εύρον έκχυσιν αίματος [σώμα δε μη όν], πυνθάνομαι δε των εκ της κώμης Θεόδοτον Δωσιθέου εξελθόντα ως επί ταύτα μηκέτ’ επιστρέψαι αναφέρω.”

Νομίζουμε ότι με τα παραπάνω αποδείξαμε ότι και η επινόηση των ΜΙΚΡΩΝ ΑΓΓΕΛΙΩΝ, που χρησιμοποιούμε σήμερα, δέν είναι παρά μία ακόμη Ελληνική εφεύρεση. Άραγε υπάρχει κάτι που να μην το έχουν κάνει; [via: krasodad]